De één vindt de feestdagen geweldig, terwijl de ander de feestdagen ronduit saai vindt. Met name de Kerstdagen worden vaak als vervelend beschouwd. Het zijn lange dagen met familieleden. Voor velen is dit een reden om op Tweede Kerstdag erop uit te trekken naar de woonboulevard of het tuincentrum. Waarom niet een leuk kaartspel spelen met familieleden? Dit zijn de leukste kaartspellen voor de feestdagen.
Pesten
Wist je dat het spel in de Verenigde Staten bekend staat als “Crazy Eights”? Vast niet. Nederlanders kennen vaak alleen maar de oer-Hollandse variant Pesten. Voor het pesten heb je een volledig pak kaarten van 52 kaarten met jokers nodig. Alle deelnemers aan het spel krijgen hetzelfde aantal kaarten, bijvoorbeeld 6. De resterende 28 kaarten worden op een stapel gelegd: de trekstapel. De eerste speler legt een kaart in het midden. De volgende speler mag daarop een kaart leggen dat dezelfde waarde heeft of van dezelfde soort is. Kan de speler dat niet, dan moet hij een kaart van de trekstapel pakken. Als een speler nog maar 1 kaart heeft, dan moet deze “Laatste kaart” roepen. Doet hij dat niet, dan volgt er een boete van een aantal te trekken kaarten. De speler die als eerste alle kaarten op de stapel heeft gelegd, wint!
Bij pesten worden er ook speciale kaarten gebruikt. Welke dat zijn wordt in overleg met de deelnemers bepaald. De volgende speciale kaarten zijn gangbaar:
- 2: de volgende speler moet 2 kaarten trekken;
- 7: de leggende speler mag nog een 7 of een kaart van de dezelfde kleur leggen (zeven nog even);
- 8: de volgende speler moet een beurt overslaan (acht wacht)
- Boer: de leggende speler bepaalt de soort kaart waarmee verder gespeeld moet worden (ruiten, klaver, schoppen of harten);
- Joker: de volgende speler moet 5 kaarten trekken.
Met name de speciale kaarten maken Pesten tot één van de leukste kaartspellen, vol spanning en sensatie.
Jokeren
Het spel Jokeren lijkt erg veel op rummikub. Iedere speler begint met 13 kaarten. Gezien dit hoge aantal kaarten kan het spel met maximaal 4 spelers tegelijk worden gespeeld. Het is de bedoeling om zo min mogelijk punten over de houden. Dat kun je doen door meerdere sets of rijen te leggen. Iedere speler moet eerst een set of rij maken, voordat deze bij andere spelers mag aanleggen.
Een set zijn 3 of 4 kaarten van dezelfde waarde. Een rij is minimaal 3 kaarten van dezelfde soort en oplopende waarde. De boer, vrouw en heer zijn 10 punten waard, de Aas 11 en de Joker 25 punten. De andere kaarten hebben dezelfde waarde als op de kaart is aangegeven. Iedereen die weleens rummikub heeft gespeeld kan Jokeren erg snel aanleren. Het is geschikt voor kleinere groepen en duurt relatief lang in vergelijking met andere kaartspellen.
Eenentwintigen
Wist je dat het spel Eentwintigen in de Verenigde Staten bekend staat als blackjack? Dat weten meer mensen, helemaal degenen die weleens een bezoekje aan het casino hebben gebracht. Met de basiskennis van eenentwintigen kom je heel ver bij het spelen van blackjack. Dat is dan ook de reden dat de blackjacktafels altijd goed bezocht worden. Bij eenentwintigen wordt een volledig pak kaarten (of meerdere pakken kaarten) van 52 kaarten zonder jokers gebruikt.
Iedere speler plaats een inzet, bijvoorbeeld een speelfiche. Eén speler is om beurten de bank en de andere spelers spelen tegen de bank. Iedere speler en de bank krijgt 2 kaarten: 1 open en 1 dicht. Het doel voor de spelers is om zo dicht mogelijk bij de 21 punten te komen, maar niet meer dan 21. De speler kan kaarten vragen totdat hij wil passen. Daarna is de volgende speler aan de beurt, net zo lang totdat de bank aan de beurt is. Dan opent de bank de dichte kaart en speelt verder. De bank of speler met de hoogste punten wint de ronde.

Ezelen
Het doel van ezelen is om 4 dezelfde kaarten in handen te krijgen. Elke speler begint met 4 willekeurige kaarten uit een pak kaarten van 52 kaarten. Daarna geeft elke speler een kaart met de klok mee aan de volgende speler. Hiervoor wordt normaal gesproken 3 seconden de tijd genomen. Dit doorgeven gaat net zolang door tot één van de spelers 4 dezelfde kaarten heeft. Als dat het geval is legt de speler snel een vinger op de tafel. De laatste speler die een vinger op de tafel legt heeft verloren. Deze krijgt eerst de letter E. Bij de volgende verliesbeurten krijgt de speler ook de Z, E en L. Samen maken de letters het woord ezel. Het ezelen gaat om snelheid in handelen en denken.